يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۳۴
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
رامتین خداپناهی در گفتگو  با خبرنگار حوزه تلویزیون دیباچه گفت: آیا اینهایی که امروز سرکار هستند و عکس‌هایشان مدام بر بیلبوردها قرار دارد خیلی حرفه‌ای هستند! و ماهایی که 21 سال کار کردیم غیر توانمند هستیم؛؟خیر ما تنها در لابی قدرت نیستیم اگر در لابی قدرت بودیم بنده هم شش کار سینمایی در طی یک سال داشتم.

ترجیح می‌دهم کار نکنم؛ یک وانت بگیرم و بارکشی کنم | فضای اقتصاد شبه دلالی شده!

رامتین خداپناهی بازیگر سینما و تلویزیون درخصوص دلیل کمکاری‌های اخیر خود اظهار داشت:متأسفانه اتفاق‌هایی که اخیرا در حوزه تلویزیون و سینما می‌افتد این شرایط را به وجود آورده ؛سینما که در حال حاضر در دست عده‌ای خاص یا به تعبیری از ما بهترون است و در کل کار در چنین شرایطی با متراژهای من هماهنگ نیست.

وی افزود: بحث بی عدالتی بسیار زیادی که در پرداخت دستمزدها شاهد آن هستیم با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی باعث شده همه چیز رشد نجومی داشته باشد الا دست مزد من و برخی همکارانم. به تازگی پیشنهاد بازی در چند کار به من شد اما به دلیل عدم توافق در دستمزد آنها را رد کردم؛چرا ما باید این بی عدالتی را تحمل کنیم و نه صنفی داشته باشیم و نه گروهی که به این موضوعات رسیدگی کند! به نظر من بل بشویی به راه افتاده که هرکسی قدرت داشته باشد می‌تواند طلب دستمزدهای میلیاردی و چند میلیاردی بکند ولی من و باقی دوستانم که در شبه انزوا کارمان را می‌کنیم باید زیر بار بی عدالتی که حاکم بر فضای فرهنگی کشور است،خرد بشویم. این موضوع تا کجا ادامه پیدا می‌کند، نمی‌دانم به نظر من همه چیز وارد جریان کثیف اقتصادی شده و متولیان هم چشم خود را بسته‌اند.

بازیگر سریال بانوی عمارت بیان داشت:تلویزیون هیچ صنف و نظارتی ندارد و هر کس هرکاری دلش بخواهد می‌کند،خانه سینما هم به این موضوع بسنده کرده که تنها اس ام اس روز ولادت و روز تشیع جنازه هنرمندان را برای اعضای خود بفرستد . تقریبا همه شانه خالی می‌کنند و طبیعتا من هم نمی‌توانم با دستمزد سه سال پیش کار کنم .وقتی برای کاری می‌روم می‌گویم من ماهی 50 میلیون برای یک سریالی که 3 ماه وقت من را می‌گیرد می‌خواهم؛ به نظر شما 150 میلیون پول خیلی زیادی برای دوستانی است که ماهی یک میلیارد از سریال‌های مختلف پول می‌گیرند و یا ماهی 500 یا 600 میلیون برای یک فیلم سینمایی دستمزد دارند و هنوز از گرد راه هم نرسیده‌اند! برای من که 21 سال در عرصه سینما و تلویزیون و تئاتر کار کرده‌ام ماهی 50 میلیون زیاد است! بنابراین ترجیح می‌دهم کار نکنم و یک وانت بگیرم و بارکشی کنم،شرف این کار بیشتر از حضور در کارهای به اصطلاح فرهنگی است که هیچ بویی از فرهنگ و هنر نبرده است.

وی در خصوص کیفیت سریال‌های تلویزیونی به نسبت گذشته گفت: این موضوع باید با استناد به تحقیقات آماری بررسی شود و نمی‌توان به شکلی سلیقه‌ای راجع به آن صحبت کرد؛درواقع باید اتاق فکری برای آن تشکیل شود تا ببینیم از 85 میلیون نفر جمعیت کشور چه کسانی بییننده سریال‌ها هستند. اما می‌توان این نظر را داد که امروز کارهای تلویزیون به نسبت گذشته ضعف بیشتری دارند به این دلیل که افرادی که بلد کار بودند و زحمت کشیدند و سالهای سال تجربه کسب کردند کنار رفته‌ و افرادی که تجربه کافی ندارند وارد این حرفه شده‌اند البته نمی‌خواهم بگویم همواره باید سایه کهنسالان بر سر هنر این مملکت باشد ولی مطمئنا باید باتجربه و تخصص وارد این حرفه شد .

این هنرمند افزود: یکی از مشکلات اساسی و ضعف بزرگ حال حاضر تلویزیون و سینما بحث عدم موجودیت قدرتمند فیلمنامه است؛ سوژه‌های دم دستی،تکراری و نخ نما به این صنعت آسیب می‌زند و ضرورت دارد به شکل علمی راجع به این موضوع فکر شود یک فیلمنامه خوب کاری نیست که بتوان در عرض یک هفته یا دو هفته و یک ماه نوشته شود. به طور نمونه درصد زیادی از موفقیت بانوی عمارت ناشی از فیلمنامه قدرتمند "احسان جوانمرد" بود به این دلیل که این کار 5 و6 سال تحقیق و وقت برده تا یک سریال 30 و چند قسمتی نوشته شود . این نیست که 10 سکانس را پشت هم بنویسیم و بخشی از فیلمهای هالیوودی کپی کنیم و بخشی هم از فیلمهای اروپایی و از ترکیب اینها فیلمنامه‌ای بنویسیم و انتظار داشته باشیم به دل مخاطب هم بنشیند.

وی افزود: از طرفی کارهای مناسبتی در تلویزیون به کار نمایشی ضرر می‌رساند؛ دو ماه پیش تولید و دوماه تولید که چه شود! عجله کنیم که فلان کار به جدول ماه رمضان برسد؛ درصورتیکه تلویزیون سریال خوب می‌خواهد و این ربطی به ماه خاصی ندارد با اینکه خود من هم در سریال مناسبتی کم کار نکرده‌ام اما همیشه معترض فضای حاکم بر تلویزیون در کارهای مناسبتی بوده‌ام. درواقع تلویزیون امروز باید از متخصصان و افرادی که اشراف کامل به تمامی علوم نمایشی دارند کمک بگیرد.

بازیگر فیلم سینمایی "ارتفاع پست" درخصوص فضای حاکم بر تولیدات سینمایی اظهار داشت: سینما در انحصار یک عده است و 10 بازیگر هستند که در طول امسال ،سال بعد و سه سال آینده نقش‌های مشخص شده دارند. فکر می‌کنم اعضای انجمن بازیگران خانه سینما حدود 3000 بازیگر ثبت شده هستند از این 3000 نفر چه کسانی بر سر کار هستند!؟ آیا اینهایی که امروز سرکار هستند و عکس‌هایشان مدام بر بیلبوردها قرار دارد خیلی حرفه‌ای هستند!؟ و ماهایی که 21 سال کار کردیم غیر توانمند هستیم؛خیر ما تنها در لابی قدرت نیستیم اگر در لابی قدرت بودیم بنده هم شش کار سینمایی همزمان داشتم این بی عدالتی است. در هالیوود هم این موضوع وجود ندارد امکان دارد یک بازیگر سه سال هم کار نکند اما انقدر دستمزدها جذاب و عالی است و همه از اقتصادی استاندارد بهره مند هستند که بازیگر نیاز ندارد دست به شارلاتان بازی بزند تا بخواهد در طول سال در سه فیلم جا اشغال کند.متأسفانه این اتفاقات درحال رخ دادن است و همه چشمها بسته است؛چون سینمای آزاد نداریم فضای اقتصاد ایران فضای اقتصاد شبه دلالی شده است که طبیعتا دلال‌ها در این فضا حضور می‌یابند از بنا،ریخنه گر،شلوار فروش همه وارد شده‌اند و هرکدام برای خود لابی تشکیل داده‌اند و هر کس به لابی قدرت نزدیک تر پرکارتر است. ما سرمایه‌های این مملکت هستیم و برای هنر خود تحصیل کرده و تجربه کسب کرده‌ایم چرا باید با ما این گونه برخورد شود! این برخورد بسیار ناجوانمردانه است و در نهایت دودش به چشم همان افرادی می‌رود که این شرایط را به وجود آورده‌اند.

گفتگو :اعظم صفایی

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳